torsdag 9 oktober 2008

Namn

För mig är namn viktigt! Mitt eget namn är jag nöjd med, det är ju liksom jag ;-)

Ida betyder flitig! Är jag kanske inte alltid om jag ska vara ärlig!

Så hundarnas namn, Matilda var ju 2½ år när vi fick henne så det har vi inte själva valt.

Matilda betyder styrka, det passar henne bra tycker jag. Hennes egna styrka sitter i svansen och i skallet!



Albin betyder vit och det är han ju nästan hela han, det var därför det blev just Albin. Albin skulle själv inte vara vit om han fick välja, då skulle han vara skitbrun. Det är han då och då...



Selma betyder vacker utsikt, och det är ju självklart!



Hedda betyder kamp/strid eller stridsmö.



Olga vår katt alltså, hennes namn valdes inte med tanke på vad det betyder utan vad jag tänkte på när jag såg hennes päls. Jag tänkte på Olga i Tre kronor (tv serien) hon hade ofta päls på sig, som var brunflammig. Precis som vår Olga.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Googlade på Jonas, det betyder "vit duva". Hur stämmer det?

Ida&terrierna sa...

Nja jag var ju inte med och bestämde det namnet... Så jag vet inte riktigt om det stämmer sååå väl precis ;-)

Anonym sa...

Å Olga henne minns jag så väl. En gång när jag och min kompis gick och drälde på stan (vi gick i högstadiet) så skulle vi ner i tunnelbanan så möter vi plötsligt skådisen som spelar Olga, och min kompis Isabell utrbister Nämen Heej! Super glatt som om de var kompisar som inte mötts på länge. Jag tittar konstigt på Isabell, "Olga" tittar konstig tpå Isabell. isabell blir alldeles röd i ansiktet samtidigt som hon nästan viskar fram Olga. Jga bröjade asgarva, olga-skådisen gick vidare och isabell började tillslut oxå skratta.