torsdag 4 september 2008

Gotland 28-31/8

När jag vaknade den 28:e kliade det i näsan och jag nös och nös och nös. Ingen vidare början på en resa, men jag vilade och skickade Jonas till apoteket. Så jag mådde helt ok när vi hade stuvat in oss tre tjejer och tre hundar i bilen och styrde mot Kalmar. Fredrik tyckte att bilen såg full ut på vår gårdsplan, då skulle han sett den när vi stannat för att plocka upp Cathrine och Niilaz ;-) Men med våld går allt! Takboxen var verkligen fylld ordentligt!

När vi kom på båten blev jag faktiskt impad, vi hade hytt denna gången. Det var ju riktigt fräscht! Skönt att slippa trängas med andra och man får ha hundar med sig. Det gungade rätt rejält under färden och jag kände mig nästan packad när vi bar upp våra brickor.
Det som gjorde mig extra glad var att mitt kort funkade på båten, det funkade inte i Kalmar och jag såg framför mig hur jag skulle få låna av mina reskamrater hela helgen....

Fredag: Albin hade faktiskt skött sig bra under natten, han insåg att det är bäst att ligga still och vara HELT tyst annars blir matte SÅ sur. På morgonen gjorde jag mig iordning och tog med mig Albin och körde och köpte frukost, där fanns även bankomat så jag kunde få ut kontanter. Så lycklig jag blev!
Efter frukost åkte vi på utflykt, vi började på Krysmyntagården där vi köpte the, kryddor och jag köpte en leksak till Selma. Så vidare där vi stannade och fikade, kaffet var gott men inte saffranspankakan. Så minns jag inte den från när jag var med kompisarna på Gotland i min ungdom... Så styrde vi vidare mot Fårö, jisses vad det gungade. Tacka vet jag Ivöfärjan där gungar inte alls på det viset ;-) Så åkte vi till ett litet mysigt ställe och åt paj. Jag frös som en hund dock. I ett utrymme hittade jag dessa som jag inte vill kännas vid i denna klädseln
(Fast vid närmare eftertanke så borde man kanske köpt en sån där piffig mössa, då kanske jag inte blivit så sjuk som jag är nu)
Efter nästan ha kissat på mig när jag skulle fota dessa nissar så körde vi vidare, jag förstod då så väl vad Bergman menade med att han kände demonerna komma! Har ni varit på Fårö när det stormar så mycket så man inte ser eller hör och man får vatten i öronen för det blåser så? Jag vet precis hur det känns nu och jag kände verkligen demonerna! Det gjorde Albin också så han!
Foto: Den lilla Nissen i den piffiga mössan

Efter detta styrde vi mot mer bebodda trakter dvs Visby och gick lite, åt på en uteservering där man fick hålla i allt så det inte blåste bort. Men maten var god och filtarna varma. Sen var klockan slagen för att man fick sätta upp tälten på utställningsplatsen. Sen vi vi alla rätt möra och efter lite handling var vi tillbaka i stugan.
Lördag: Jag var uppe rätt tidigt och skjutsade i väg Cathrine, nu hade jag lärt mig hitta rätt väg iaf. Riktigt bra. Sen åkte vi andra lite senare, vi kom precis i tid för att se Cathrine och Niilaz i ringen. När det var vår tur att kliva in i ringen var Albin mer taggad än vad han varit innan. Det bådade gott tyckte jag. Dock sket det sig pga att han har fått för sig att han måste gå med korta steg, vi fick en extra chans att visa det men tyvärr inte. Hon hade velat ge honom CK men inte med det steget. Så det blev en slät etta och han vann klassen för den som stod framför oss innan fick en tvåa. När vi var klara och Albin fått belöning gav jag mig bort och fotade Border. Jag hann precis och det var gott om utrymme att fota från flera olika håll. Syrsa hade dagens bästa resultat med HP. Uppfödargruppen fick också HP ooch blev kvar i första gallringen i finalen. Häftigt!! När vi var klara vid utställningen åkte vi mot stugan, hämtade meny på en pizzeria och sen hem och jag och Albin landade i sängen direkt! Efter maten gick vi ner till havet och fotade, alla fick låna Syrsas rosett.

När alla hundar blivit fotade gick jag tillbaks till stugan, min förkylning började komma tillbaka men Albin följde med de andra. Jag fixade ätbart till de andra kom tillbaka. När de väl var hemma i stugan igen var vi rätt fnissiga och tramsade om Karolines pappas stora fötter, jag tycker iaf att min idé var klockren om att bygga om gummistövlarna till väskor med hjul på! När det var rent urspårat gick vi och la oss ;-)


Söndag: Efter att ha skjutsat i väg både Maria och Cathrine åkte jag tillbaka och tömde stugan med Karoline, lämnade nyckeln och styrde mot utställningen. Det var rätt myskoväder. Tyvärr missade vi Niilaz i ringen men vi kom precis när Cathrine var inne i Bhkl med Bamse. Så jag var redo när Syrsa skulle in i ringen igen, precis när de gick in i ringen fick Syrsa syn på en mops. Jäklar vad snyggt hon gick då. Det gick riktigt bra och Syrsa fick CK, gruppen fick HP den dagen också och superfin kritik! Så efter en liten shoppingtur var det dags för oss att kliva in i ringen. Albin var inte riktigt lika taggad som dagen innan men han fick ck, Ludde fick sitt efterlängtade championat! Grattis! Men sen är jag inte överrens om domarens tycke längre tyvärr. Men så är det ju med bedömningssport... Helgens roligaste kom i finalen! Gruppen blev placerad som 4:a! Jag lyckades dessutom klämma mig in precis vid ringside så nog fick jag konstiga blickar när jag satt där och skrek!

GRATTIS!!!!!

Vi var riktigt trötta när vi gick för att packa om bilen, men det gick ju hur bra som helst! Cathrine är proffs på att packa bilar! Vi körde ner till hamnen och firade med glass, sen en promenad innan det var dags att köra till båten. Jag mådde verkligen inget vidare då men hemresan gick smidigt. Jag bet mig i läppen för Cathrine var rolig utan att veta om det, men det är ju inte lätt att veta att en i resesällskapet har en skalbagge i örat som heter Örnie ;-)

Tack allihop för en super rolig och trevlig resa! Jag gör gärna om det!


2 kommentarer:

Anonym sa...

"Proffs" inte var dag det händer! Minns resan som igår på din beskrivning. Mycket trevlig och rolig. Men det ska bli gött med en vilohelg nu. 2 äventyr på raken + heltidsjobb sliter....
Krya på er.

Anonym sa...

Ja, ja, ö som ö. Det är inte lätt att hålla koll på alla utställningar hälsar den ofrivilligt anonyme. (Namnet försvann när jag publicerade)

Verkar som ni hade en händelserik och minnesvärd resa. Kortet på Albin är superfint.

Lite utställningsträning har det blivit, men det är ändå för kort tid kvar för att göra någon jätteskillnad.